Books are the mirrors of the soul

Books are the mirrors of the soul

sâmbătă, 14 mai 2016

Eu sunt Malala de Malala Yousafzai si Christina Lamb


"Am scris aceasta carte cu scopul de a-mi face auzita vocea in numele milioanelor de fete din toata lumea carora le este negat dreptul de a merge la scoala si de a-si implini potentialul. Sper ca povestea mea sa le inspire pe fete sa-si faca glasul auzit si sa vada puterea care sta in ele insele. "

Fiica unei mame analfabete, dar al unui tata care reuseste sa isi invinga conditia simpla si sa devina director de scoala, Malala mosteneste dragostea tatalui pentru educatie si creste ghidandu-se dupa spusele lui : " Malala e libera ca pasarea cerului. O sa-ti apar libertatea, Malala. Sa nu renunti la visele tale ".

  " Am fost norocoasa sa ma nasc dintr-un tata care imi respecta libertatea de gandire si de expresie si care m-a primit alaturi de el in caravana pacii si dintr-o mama care ne-a incurajat atat pe mine, cat si pe tata in campania pentru pace si educatie."

" Eu sunt Malala " este mai mult decat o carte biografica, este povestea luptei pentru educatie dusa de o fata de unsprezece ani.
  Noua ne este greu sa intelegem ce inseamna sa nu poti invata, sa fi constrans de imprejurari la ingnoranta si analfabetism, sa traiesti intr-o tara ocupata de tanibali si sa ti se i-a dreptul de a merge la scoala.
  Pana sa constati astfel de adevaruri cutremuratoare intelegi prin educatie ceva de la sine inteles.

  " Pace in toate caminele, pe toate strazile , in toate satele, in toate tarile - acesta este visul meu. Educatie pentru fiecare baiat si fata din lume. E dreptul meu sa ma asez in banca si sa citesc din manuale impreuna cu prietenii, la scoala. E visul meu sa vad toti oamenii zambind fericiti. "

Malala avea zece ani atunci cand talibanii au ajuns in valea ei iubita; ei i-au lasat intai fara muzica, apoi fara istorie; doar scoala a ajutat-o pe Malala sa mearga inainte in acele zile triste.
  
  " Ne ascundeam ghiozdanele si cartile sub saluri. Tata spunea mereu ca cea mai frumoasa priveliste intr-un sat, dimineata, erau copii in uniforme scolare, dar noua ne era teama sa le mai purtam. "

  Talibanii au distrus statuile lui Buddha si " stupele pe langa care se jucau" ; lucruri care ramasesera acolo timp de sute de ani si faceu parte din istoria lor inca din vremea regilor Kushan.
  Ei considerau ca orice statuie e " harem " ( interzis in Islam ) si deci trebuie distrusa. Au devenit dusmanii artelor, culturii si istorie; au distrus tot ce era vechi si nu au adus nimic nou in schimb.

  " Zilele cand mergeam la picnicuri sau in excursii pareau desprinse din vise. Nimeni nu avea curajul sa iasa din casa dupa apus.....Cadavrele erau lasate in piata noaptea, pentru ca a doua zi sa poate fi vazute de toata lumea.....Lasasera atatat de multe cadavre in piata incat oamenii au numit locul piata insangerata "
  

  Atunci cand talibanii au ocupat Valea Swat din Pakistan, Malala sprijinita de tatal ei, va duce o adevarata lupta pentru ca fetele sa aiba dreptul la educatie.
  De cand incepuse sa ia cuvantul la diferite evenimente impreuna cu tatal sau, ea devenise cunoscuta in toata lumea si talibanii nu priveau cu ochi buni aceasta promovoare.
 In ziua de 9 octombrie 2012 viata Malalalei s-a schimbat; ea va fi impuscata de talibani in cap in timp ce se afla in autobuzul scolii.

  " Cand mi-am vazut chipul in oglinda m-am intristat. Fata mea era stramba, de parca cineva trasese in jos o parte a ei si aveam o cicatrice langa ochiul stang "

  Aflata intre viata si moarte, trecand prin multe operatii, Malala supravietuieste si isi reia lupta pentru educatie iar in 2014 primeste chiar premiul Nobel pentru Pace.

" Chipul acela frumos si simetric, fata aceea stralucitoare, amundoua s-au dus, nu mai poate sa rada sa se zambeasca. Talibanii sunt atat de cruzi - i-au furat surasul. "

  Fiindca stiau ca viata ei este in pericol familia sa a decis sa se stabileasca in Birminghan, in Anglia.

  "Unii spun ca nu ma voi mai intoarce niciodata acasa, dar eu cred, in adancul sufletului, ca intr-o buna zi o voi face. Nu-i doresc nimanui sa fie rupt de patria care o iubeste. "

  Printre randurile cartii se simte dragostea pentru patria sa, dorinta reintoarcerii, dar stie ca are o lupta de dus iar in Pakistan toate acestea nu ar fi posibile.

  " Acum, cand deschid ochii dimineata, imi e dor de vechea mea camera si de lucrurile mele, de hainele imprastiate pe podea si de trofeele primite la scoala, asezate pe rafturi...Imi e dor de Valea Swat din Pakistanul meu iubit."

  In prezent, Malala promoveaza accesul la educatie prin intermediul Fundatiei Malala.

  " Fundatia Malala considera ca orice fata sau baiat are puterea de a schimba lumea, iar singurul lucru de care are nevoie este o sansa. Pentru a le da fetelor aceasta sansa, organizatia noastra isi propune sa investeasca in eforturile de a face comunitatile locale sa devina mai puternice, de a gasi solutii noi folosind metode traditionale, de a oferi nu numai alfabetizare, ci si unelete care ;e sunt necesare fetelor pentru a-si gasi propria voce voce si a-si construi un viitor mai bun. "


  

2 comentarii:

  1. Libertatea mai presus de viață! Fără libertate omul nu ar fi nici măcar la nivel de animal pentru că animalele au și ele libertatea lor în mijlocul naturii. În primul an, când Malala nu a primit premiul Nobel, ci a fost doar nominalizată, m-am gândit că i s-a făcut încă o nedreptate. Această fata curajoasă, obișnuita de mică cu nedreptățile din țara ei, avea parte de încă o nedreptate în țările libere și corecte politic.Al 2-lea an a venit cu a 2-a nominalizare si de data asta Malala, care nu s-a arătat deznădăjduita si bine a făcut, si a continuat proiectele ei pentru pace și libertate, a primit premiul Nobel pt pace pe care îl merita de prima dată

    RăspundețiȘtergere
  2. Malala este inainte de toate un exemplu, o adevarata luptatoare pentru dreptul la educatie care orice om ar trebui sa il aiba.

    RăspundețiȘtergere